12 lipca br. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 850). Doprecyzowanie i uzupełnienie definicji prawnych wynikających z RDW, określenie gminy wiodącej w aglomeracji wodno-ściekowej oraz wprowadzenie planu utrzymania wód do prawodawstwa polskiego to najważniejsze regulacje nowelizacji.
12 lipca br. weszła w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 850). Doprecyzowanie i uzupełnienie definicji prawnych wynikających z RDW, określenie gminy wiodącej w aglomeracji wodno-ściekowej oraz wprowadzenie planu utrzymania wód do prawodawstwa polskiego to najważniejsze regulacje nowelizacji.
Nowe definicje pojęć
Nowelizacja wprowadza definicje zawarte w Ramowej Dyrektywie Wodnej, które jeszcze nie zostały wdrożone do polskiego prawodawstwa m.in.: „dobrego potencjału ekologicznego”, „dobrego stanu chemicznego wód podziemnych”, „dobrego stanu ekologicznego”, „dobrego stanu ilościowego wód podziemnych”, „dobrego stanu wód podziemnych”, „dopuszczalnych wartości emisji”, „dostępnych zasobów wód podziemnych”, „stanu ekologicznego”, „stanu ilościowego wód podziemnych”, „stanu wód podziemnych”, „substancji priorytetowych”. Zmienia też brzmienie definicji „zanieczyszczenia”.
Strategiczne dokumenty wodne będą miały odpowiednią rangę prawną
Ustawy precyzuje jak trzeba dokumentować planowanie w gospodarowaniu wodami. Plany gospodarowania wodami na obszarze dorzecza będą teraz przyjmowane w formie rozporządzenia Rady Ministrów. Nowelizacja ta wprowadza dokument zwany planem utrzymania wód. Będzie to dokument prawa miejscowego odnoszący się do regionu wodnego przygotowywany i aktualizowany przez właściwego dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej. Najważniejszym postanowieniem jest, aby ten plan, był uzupełnieniem strategicznych dokumentów „wodnych” takich jak wspomniany już plan gospodarowania wodami w dorzeczach, czy plan zarządzania ryzykiem powodziowym oraz podlegał konsultacjom społecznym i ocenie oddziaływania na środowisko. Ustawa nałożenie również obowiązek na marszałków województw przekazywania dyrektorom RZGW propozycji działań jakie zamierzają podejmować przy utrzymywaniu wód na swoim terenie.
Wsparcie polityki przeciwpowodziowej
W nowelizacji zostały także stworzone ramy prawne umożliwiające pełną koordynację działań przeciwpowodziowych z realizacją celów środowiskowych dla jednolitych części wód i ochroną przyrody.
Ułatwienia przy oczyszczaniu ścieków komunalnych
Ustawa nakłada na gminy odpowiedzialne za aglomerację wodnościekową obowiązek przeprowadzania co dwa lata przeglądu ich obszarów i granic oraz aby w razie potrzeby mogły dokonać stosownych zmian. Jest to odpowiedź na postulaty samorządów, które chciały wprowadzenia elastycznego mechanizmu umożliwiającego dokonywanie zmian w obowiązujących uchwałach sejmików województw wyznaczających aglomeracje. Ta zmiana pozwoli na systematyczne dostosowywanie obszarów i inwestycji do faktycznych potrzeb.
Wprowadzone zostanie również pojęcie gminy wiodącej pełniącej rolę koordynującą w aglomeracji. Ponadto uzupełniono definicję samej aglomeracji o końcowy punkt zrzutu ścieków komunalnych, to powinno wpłynąć na zmniejszenie kosztów realizacji inwestycji w gminach.
Sprawdź - Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw